Merry Christmas and a Happy New Year!!! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Cindy - WaarBenJij.nu Merry Christmas and a Happy New Year!!! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Cindy - WaarBenJij.nu

Merry Christmas and a Happy New Year!!!

Door: Milkshake

Blijf op de hoogte en volg Cindy

22 December 2010 | Kenia, Nairobi

Dag 23: In de morgen zijn we boodschappen gaan doen, omdat wij voor de lunch zouden zorgen in Upendo. We hebben wentelteefjes gemaakt haha! En tjah…we hadden op 3 per persoon gerekend. Dus in totaliteit hebben we + - 90 wentelteefjes gemaakt en dit heeft bijna 3 uur geduurd phoe! Gelukkig, ze vonden het lekker!
In de avond zijn we opstap geweest. We zouden eerst naar de Bushbar gaan, maar daar waren bijna geen mensen. Toen zijn we door gegaan naar Nyeri Town, de Bells inn! Alle vrijwilligers waren erbij en Jackson, Steven en Meish. De muziek klonk goed! Na mate de avond vorderde merkte we al heel snel dat alle mannen met een blanke willen dansen! Gelukkig hield Jackson het goed in de gaten, en vervolgens hoorde ik hem roepen: voor 1 dans kost je dat 3 geiten en 2 koeien! Wij allemaal lachen! Maar ja, hij meende het wel. Hij liet echt merken dat wij bij hen hoorde zodat ze steeds weg gingen. Het was heel erg gezellig! Iedereen danste ook en ze kunnen het ook heel goed. Kenianen hebben een goed gevoel voor ritme! Soms zag je ook twee mensen dansen, het leek wel op een paringsdans! Je kon het vergelijken met ‘Dirty Dancing 2’. Haha!

Dag 24: We zijn naar de ‘Fishfarm’ geweest! Voordat we gingen eten, hadden we een wandeling gemaakt door ‘Forest Zaina’ naar een waterval. Niet helemaal erna toe, want dat was een heel eind. Alleen al deze wandeling was een hele belevenis! Paden met kuilen, zeer stijle hellingen, water…het leek wel survival! En ja, hoppa…Cindy stapt recht in een soort modderpoel. Mijn hele schoen zat onder de vieze smurrie! De hele rit heb ik mijn schoenen horen soppen! Bij de ‘fishfarm’ was het de bedoeling dat we daar Forel gingen eten, maar toen het bijna lunch was, bleken de Forellen nog te klein te zijn voor te eten!

Dag 25: Ik had de 5 oudste meiden een paar nieuwe schoenen beloofd! Dus vandaag zijn we met hen gaan shoppen. Voor dezelfde prijs van schoenen, mochten ze van Monique kleren uitzoeken op de markt! Eerst naar de schoenen winkel. Ze wilde heel graag de schoenen die ik ook had gekocht. Eenmaal aangekomen zagen ze ook andere leuke schoenen. Dus ik had al aangegeven als ze liever andere wilde, was dat geen probleem. Het grappige vond ik wel dat ze schoenen uitzochten die veel goedkoper waren! Bij ons thuis proberen kinderen altijd de duurste schoenen te krijgen haha! Dus hier stonden we wel van te kijken!
Daarna zijn we naar de markt gegaan, maar iedereen moest denken dat wij niet bij hen hoorde. Want anders konden ze niet meer pingelen! Dus op afstand hielden we hen in de gaten!
Daarna hebben wij hen getrakteerd op de lunch in een restaurant. Nou dat vonden ze helemaal geweldig! Ze konden gewoon iets van de menukaart uitzoeken wat ze lekker vonden. Bij terugkomst gaven ze ons allemaal een hand en zeiden: ‘Thank you for every thing, it was a very nice day!’. Nou, daar doe je het toch voor he!!!
Nadat we terug zijn gekomen, zijn we nog 2 voedselpakketten gaan rondbrengen hier in Gatitu. Het blijft dan ook echt onwerkelijk als je ziet hoe de mensen hier leven! 70 procent van de bevolking leeft dus zo! Ik blijf hier versteld van staan. Geen stroom, water, elektriciteit, wc is een gat in de grond…tjah noem het maar op!
Het viel ons op dat Steven er nog steeds niet was voor te koken. Toen Shosho (zijn moeder) ging bellen waar hij uithing, zij hij dat hij gewoon in de keuken van Upendo was. Toen Shosho aangaf dat ze zelf in de keuken stond, begon hij te lachen aan de telefoon. Na 15 minuten kwam hij en toen bleek dat hij dronken was. Steven ging zijn excuses aanbieden en wilde met Shosho dansen. Iedereen lag in een deuk!
In de avond , na ons late diner haha, zijn we weer naar Bells Inn gegaan! ! Omdat we beter niet alleen als blanke konden gaan, wilde Steven met ons mee gaan. Eenmaal op de taxi te wachten belde Jackson naar Steven. Hij had alles al gehoord en hij was niet zo blij dat Steven dronken was, en dan met ons uit ging. Maar goed, wij wilde toch gaan! En in Bells Inn hielt Oscar de barman/ober steeds een oogje in het zeil!
Monique, Jack, Karin en ik wilde maar even gaan, maar het liep toch weer uit. Zo gezellig was het weer, haha
De muziek is gewoon heerlijk! Je kan dan niet stil blijven staan….

Dag 26: We zijn een bezoek gaan brengen aan het Nyeri Ziekenhuis! We hebben daar een rondleiding gehad, zodat we konden zien hoe hier alles in zijn werk gaat. Het meest interessante vond ik de afdeling psychiatrie! De ruimtes waar ze slapen, dagelijkse routine en waarom ze hier zaten! Het hoofd van de afdeling zei dat er vaker mensen familieleden droppen zodat ze even van hen af konden zijn. Zelfs een enkele wordt nooit meer opgehaald!

In de avond was er stroomuitval! Blijkbaar gebeurd dit wel eens vaker. De kinderen waren het gewend en het leuke was dat ze hier dan gelijk een spel van maken. Ze lieten elkaar schrikken en knepen in de benen. Wij als blanke in het donker vallen natuurlijk meer op, dus wij waren de ‘Sjaak’. Echt super leuk!

Dag 27: Ik heb van iemand extra fotoruimte cadeau gekregen en ik weet nog steeds niet van wie haha! Echt super, want nu kan ik er meer foto’s opzetten en naderhand hiervan een boek laten maken. Asante Sana (Dankje wel!!!)
In de avond zijn we weer opstap geweest. Dit omdat het de laatste avond was voor Monique en Jack! Daarbij was ik ook nog jarig om 12 uur! Aangezien het een woensdag was, was het niet zo druk overal. Het was wel gezellig Om 12 uur hebben ze voor mij gezongen, hihih! Jackson kon helaas niet mee gaan alleen Steven en Francis, maar om 1u kregen we wel een telefoontje van hem dat het tijd werd om naar huis te gaan. Het zou anders te gevaarlijk zijn! Haha grappig die controle, voelde me net 16! Maar wel fijn dat er op ons werd gelet!

Dag 28:
In de morgen zijn we Kiamuiru primary school gaan bezoeken. Het is een gewone school met één klasje ‘special needs’! De hoofd van de school had ook kinderen opgebeld om te komen, aangezien hier nu schoolvakantie was. Toen we aankwamen waren ze allemaal aan het wachten en kwamen ze ons een handje geven. Cecilia stond ons ook al op te wachten! Na een welkoms praatje liet ze ons de school zien. Ik was het meest geïnteresseerd naar het klasje ‘special needs’. Vorig jaar is deze klas helemaal opgeknapt door een vrijwilligerster! Het zag er netjes uit. Bijna alle spullen waren eruit gehaald ivm de zomervakantie, dus kon helaas niet het totaalplaatje zien.
Na de rondleiding zijn we op kantoor gaan zitten en toen heb ik hen alle materialen gegeven die ik voor hen had aangeschaft. Ze waren erg blij hiermee. Cecilia gaf aan dat het ‘special needs’ klaslokaal wel was opgeknapt en dingen waren aangeschaft, maar geen materialen om les te geven aan een special needs klasje. Aangezien ik ook picto’s had meegenomen voor deze special needs groep, die ik thuis zelf had gemaakt, wilde zij graag weten hoe dit in zijn werk ging. Ze boden ook geen enkele structuur aan, aan deze groep. Terwijl een special needs klasje dit juist hard nodig heeft! Als ik nog tijd heb, wil ik graag de leerkracht van deze groep tips geven, en dat vond Cecila geweldig! Zo zag ik dus groot verschil met dit klasje special needs en Allemano Special School. Dit klasje werkte helemaal niet met picto’s, speciale oefeningen, de juiste structuur vd dag en noem maar op! En Allemano Special school had het allemaal! Ik vind het jammer dat ik deze school zo laat heb bezocht, maar het kon niet eerder. Nu mijn sponsorgeld er bijna doorheen is, ga ik mij eens bedenken of ik hier zelf geld aan wil uitgeven!
Baboe wilde voor mij een verjaardagstaart en ranja kopen in de stad, aangezien ik geen tijd meer had om de stad in te gaan. Echt super lief!
Voor de lunch hebben we een bezoek gebracht aan de dokterspraktijk. Dit was het project van Monique. Zippi had een hele lunch voor ons allemaal gemaakt. Toen ze erachter kwamen dat ik jarig was werd er voor mij gezongen. Echt grappig! De tijd begon te dringen aangezien Monique en Jack om 17.00 naar Nairobi moesten voor het vliegtuig! Toen ze afscheid namen van de kids hadden ze helaas geen tijd meer om taart mee te eten.
Voor het eten begonnen alle kinderen te zingen voor mij! Wat zijn ze toch lief! Toen ik de taart aan het snijden was, riep Mary dat ze mij iets wilde laten zien! Toen ik naar hen toe ging, stonden de oudste meiden mij op te wachten met emmers water, haha :)! Super leuk! Tessa had mij hiervoor al gewaarschuwd, maar ik was het vergeten!

Dag 29: In de morgen hebben we met z’n alle één grote kerstboom geknutseld. Zelfs de oudste meiden wilde mee knutselen! Omdat ik wilde dat iedereen van jong tot oud kon mee doen, had ik een opdracht bedacht die niet kon mislukken. Één grote kerstboom in de vorm van een puzzel. Iedereen kreeg een deel (1 A4 papier) en die moesten ze inkleuren! Toen iedereen klaar was met zijn deel, konden we de puzzel in elkaar leggen en aan elkaar tapen! Ik had ook kerststickers met kerstballen, waarmee de oudste meiden de boom konden versieren. Al zeg ik het zelf: de boom is echt super leuk! Zelfs de huismoeder had niet gedacht dat het zo mooi zou gaan uitzien!

Aangezien ik op mijn werk ook altijd kerstwensen/kerstgedachtes van kinderen opschrijf en ophang wilde ik dit nu ook. Normaal schrijf ik die op een kerstbal en hang ik die in de kerstboom, maar nu wilde ik iets anders. Nu hebben we samen kerststerren gemaakt en die worden opgehangen als een slinger, zodra iedereen zijn kerstwens of kerstgedachte op een kerstster staat!

Sinds vandaag zijn de 2 andere vrijwilligers Hannah en Miranda weer terug. In de avond hebben we samen gegeten en daarna ben ik gaan laptoppen en slapen!
Ik begin al langzaam het eten van thuis te missen! Heerlijke friet zuurvlees mayo of lekker wokken!

Dag 30: In de morgen en middag gezellig met de kids gespeeld! Het is hier zo’n heerlijk weer ( + - 27 graden!)
Aan het einde van de dag een kerstboom opgezet met lampjes er in. In eerste instantie dacht Jackson dat de kerstboom weg was. Wat is kerstmis zonder een kerstboom? Dus ik zei al, dan haal ik een nieuwe kerstboom. Net voordat we een nieuwe wilde halen, vonden ze de kerstboom!
Morgen nog alleen de kerststerren met kerstgedachtes/wensen ophangen en dan is het compleet.

Dag 31: Vandaag eerst van de zon genoten. Lekker 28 graden…En dat is zo gek als je dan weet dat het December is! En al helemaal als je hoort dat het thuis sneeuwt!
Om 2 uur ben ik gaan poolen met Oscar tot laat in de avond! Het is echt relax als je met iemand van hier iets gaat doen, want je wordt dan bijna niet lastig gevallen.

Dag 32: Vandaag ben ik een verjaardagstaart gaan halen voor Mary en wat lekkers voor bij de film om 4 uur. Mary wordt morgen 16 jaar! Het is niet gebruikelijk dat er taarten worden gehaald omdat deze best duur zijn. Aangezien ik zelf ook mijn verjaardag met een taart heb gevierd, vond ik het wel zo leuk dat zij het ook zo kon vieren. Toen ze hoorde dat ik voor haar ook een taart had gehaald was ze helemaal Happy!
Ik heb in het begin niet gelijk alle speelgoed gegeven dat ik bij me had, dus vandaag had ik weer een nieuw spel gegeven: Domino. Ze spelen graag spelletjes!
Ik had ook nog een leuke film bij me, en die hebben we samen gekeken om 4 uur met wat lekkers!

Dag 32: Nu dat het er bijna aan zit te komen dat ik hier weg ga, gaat de tijd opeens sneller haha! Ik wil toch echt graag eens terug komen!
Vandaag was ook de verjaardag van Mary. Aangezien het een traditie is dat ze diegene nat maken, moest Mary alles goed in de gaten houden. We hadden het gepland na het taart eten! Ik deed net alsof ik haar niet nat wilde maken. Ik had natuurlijk al een grote emmer water op mijn kamer staan ghehe! De grote meiden hadden buiten ook emmers gevuld. Nadat Naomi haar naar buiten had gelokt, konden we haar helemaal nat maken! Echt lachen!

Na het avondeten heb ik alle teennagels van de meiden gelakt:)! Echt super schattig, nu we allemaal rose nagellak hebben! Jah, dat vonden ze wel wat!

Dag 33: Vandaag van mijn (bijna) laatste sponsorgeld schooluniform sokken gehaald voor alle 30 kinderen van Upendo! De kleintjes hadden zelfs 2 nodig! Jah, ze hadden ze echt nodig en niet omdat ze één gaatje bij de teen hadden. Ze miste gewoon het hele voetstuk haha :)!

Ik weet niet of ik nog op internet kom, voordat ik maandag naar Dubai vertrek VOOR 2 NACHTEN WHAAA!
Ik wens iedereen een hele fijne kerst en een gezond nieuwjaar! Dat iedereen een positievere blik mag krijgen op ons zo geweldig leventje!

With lots of love, Cindy

  • 22 December 2010 - 11:19

    Cindy :

    De website geeft aan dat ik Maandag terug kom, maar dan ga ik eerst 2 nachten naar Dubai :-) :-) :-) !

    Veel liefs Cindy

  • 22 December 2010 - 11:33

    Mam En Pap:

    Hallo meid;

    Fijne feestdag en geniet met de kids rondom de kerstboom.
    We zullen alvast zuurvlees voor je maken !! .
    Kom goed naar huis we wachten op je
    Kuuuuuussssssjees en poenies

  • 22 December 2010 - 12:41

    Anna Van Den Dijck:

    hele fijne feestdagen en kom weer goed thuis.
    Dikke knuffel

  • 22 December 2010 - 13:45

    Denise En Tom:

    Hey protsel!!!

    Mooie verhalen en wat klinkt je verrijkt!!! hihih

    leuk om te lezen dat het zoveel met je doet!!!!
    Tot snel en heel veel plezier tijdens het warmste kerstfeest wat je ooit zult beleven! hihi

    xx

  • 22 December 2010 - 14:04

    Tessa:

    Weer heerlijk om je verhalen te lezen Cindy, en nog een verlate verjaardagsgroet!!! Niet te nat geworden, hahahaha!

    Liefs Tessa

  • 22 December 2010 - 16:24

    Monique En Jack:

    He Cindy,

    Wat fijn om te horen dat je zo ondernemend bent...wat een prachtige kerstboom...Het is hier erg koud en dat valt tegen...Doe iedereen in ieder geval de groetjes van ons en geeft ze een dikke knuffel, we miss you and merry christmas. Geniet van de tijd die je hebt en we zien ons in januari 2011 !

  • 23 December 2010 - 08:42

    Gaston:

    Hey Cindy,

    Echt weer een super reis verslag erbij.
    Maak er een leuke kerst van en heel veel plezier in Dubai.
    Tot snel.
    XXXX

  • 26 December 2010 - 00:40

    Laura:

    Zit nog een beetje in 't pole-pole sfeertje, dus nog fijne feestdagen gewenst. Ben blij om te horen dat ze de kerstboom hadden gevonden, heb ik vorig jaar pas aangeschaft. De zelfgemaakt mag er natuurlijk ook wezen!
    Goede reis, geniet nog van alles en zeker die 2 dagen dubai even ter ontspanning. Alvast goeie roetsj

  • 27 December 2010 - 11:06

    Pepita:

    heej sjatteke,super je reisverslagen.
    Wat un mooie fotos en lieve mensen en kinderen,snik snik zo ontroerend!
    Het bevalt je daar wel he,maar wij willen je ook graag hier weer zien.
    Goeie reis terug en geniet van je laatste dagen daar,want hier is ut koud en sneeuw!!!!!!

    Vele groetjes xxxxxx

  • 29 December 2010 - 18:48

    Lindsy:

    Wowww wat heb je nog veel gedaan:D wel super leuk om te lezen! En HELE leuke foto's :D Mis het toch wel een beetje moet ik zeggen... Nog even en dan zit het er voor jou ook op! Ik hoop dat de sneeuw dan weg is..
    Als je dit nog leest voordat je vertrekt wil je Babu en Cucu dan HEEL erg bedanken van mij voor de verjaardagskaart die ze gestuurd hebben, hij is aangekomen:D Amazing!
    Alvast een hele goede reis en veel plezier in Dubai!

    Xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cindy

Actief sinds 25 Sept. 2010
Verslag gelezen: 431
Totaal aantal bezoekers 25639

Voorgaande reizen:

18 November 2010 - 27 December 2010

This is it...!!!

Landen bezocht: