Eindelijk internet! :-) - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Cindy - WaarBenJij.nu Eindelijk internet! :-) - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Cindy - WaarBenJij.nu

Eindelijk internet! :-)

Door: Milkshake

Blijf op de hoogte en volg Cindy

27 November 2010 | Kenia, Nairobi

Dag 1: Ik kan het nog steeds niet geloven, maar overal waar ik kom, kom ik bekende tegen! En ja hoor, natuurlijk ook in het vliegtuig naar Dubai. In de rij stond mijn tandarts en zijn vrouw! Hen ben ik al eens eerder tegen gekomen op het terras in Willemstad (Curacao).
Ik had als eerste een tussenstop in Dubai Airport. Alleen hier kreeg ik al allerlei indrukken. Er liepen zoveel verschillende mensen rond. En dan vind ik de Arabische mannen in hun witte gewaden nog het meest interessante. Ze hebben zo’n bepaalde blik in hun ogen. Heel apart!
Tjah deze cultuur heb ik nog nooit in het echt mee gemaakt. Wel al eens gezien in de film van ‘Sex and the City’, maar nooit ‘real life’! (Deel 2 zijn ze namelijk in Dubai) Er ging zelfs even een gedachte door mij heen van de Fata Morgana in de Efteling . Ja typisch, stond ik daar even met binnen pretjes!
Uiteindelijk ben ik veilig aangekomen in Nairobi en er stond al iemand op mij te wachten. Vervolgens moesten wij nog een rit van 3,5 u rijden naar Nyeri.
Toen ik aankwam in het weeshuis werd ik lief ontvangen. Ze wilde zelfs mijn koffer dragen, want zoals ze zei: ‘you are home now!’. Hoe lief is dat?! Vervolgens gingen we naar het nieuwe gebouw van Upendo, waar de kinderen en vrijwilligers slapen.
Alle kinderen zaten stil tv te kijken. Toen ik binnen kwam riep ik heel enthousiast: ‘Hello!!!’.
Ze stonden op en kwamen allemaal een handje geven. De ene naam nog mooier dan de andere…

Dag 2: Mijn god, wat moet ik acclimatiseren! Je krijgt zoveel indrukken overal! Het is ook heel erg apart dat ik hier op dit moment als enige vrijwilliger verblijf in het weeshuis, aangezien pas volgende week andere vrijwilligers komen.
Ik heb voornamelijk de hele ochtend en middag met de kinderen spelletjes gespeeld, die ik had mee genomen uit Nederland.
Vandaag 4 andere Nederlanders ontmoet, waarvan 2 meiden vrijwilligers. Ik ben met hen in de middag gaan eten bij Banana leave. Op deze plek verblijven zij met hen vieren.
De rit alleen al was een belevenis, want je gaat dan met een ‘Matatu’ mee. Dat is een taxibusje zoals een Dolmusbusje in Turkije. Er is plek voor 14 personen, maar ze blijven maar duwen en gaan zelfs in het gangpad zitten. Dolle boel!
Bij Banana Leave was het even bijkomen…Wat wijntjes en amarula’s gedronken! Natuurlijk ook gegeten. En tjah het zal Afrika niet zijn als het eten 2u later komt, haha!

Dag 3: We hebben een uitstapje gemaakt met de kinderen naar de top van de berg van ‘Nyeri hill’. Jackson zei dat het best een flinke wandeling was, en ik dacht: ‘Hoe erg kan het zijn?’. We zijn met 30 jonge kinderen 45 min stijl omhoog gelopen. Daarbij hadden we ook nog speelgoed, eten/drinken etc bij ons. In de bergen merkte ik dat andere Kenianen ‘de mangzoengoe’ (de blanke) toch wel erg interessant vonden, haha. Heel erg vreemd om zo te worden bekeken!
Ik wil graag mijn sponsorgeld aan iets uitgeven waarvan ik vind dat het de moeite waard is. Daarom wacht ik af en kijk goed om mij heen.
Het viel Jackson en mij op dat niet alle kinderen aan de 2 tafels kunnen zitten, en hun bord nu op hun schoot hielden. Nu heb ik met hem afgesproken dat ik graag een nieuwe tafel wilde aanschaffen voor Upendo. Nu nog afwachten wanneer!

Dag 4: Vandaag ben ik met Jackson en zijn vriend een ‘special needs’ school gaan bezoeken: Allamano special school. Dit was erg indrukwekkend! Door alle sponsoren hebben zij deze school kunnen bouwen. Tijdens de rondleiding werd mij al snel duidelijk dat ze precies wisten waar ze mee bezig waren. Alle faciliteiten waren aanwezig die een speciale school nodig had. Misschien niet zo geweldig als in Nederland, maar het was er wel. Hier stond ik echt van te kijken! Zelfs lokalen ingericht voor Autistische kinderen! Helaas was de school dicht ivm zomervakantie, dus ik kon helaas geen lessen mee maken. Ik heb hen allerlei schriften, pennen, potloden en gummen gegeven. Ze waren erg dankbaar!
We zijn ook naar de stad in Nyeri geweest om hout te bestellen voor een nieuwe tafel in Upendo children centre! Yes!!! Je ziet dan echt alle mensen naar mij staren, want ik ben dan ook echt de enige ‘mangzoengoe’ (blanke).
In de tussentijd zijn we ergens gaan eten. Jackson zei dat ik dit echt eens moest proberen! Wordt er vervolgens een halve geitenkop gebracht. Ik zag gewoon alles! Een meneer snijdt het hoofd in verschillende stukjes en je zag gewoon de tong, ogen en tanden. Iewww!!! Ik heb het vlees niet geproefd, want ik was bang dat mijn maag dit niet kon verdragen. Er wordt dan een kopje soep bij geserveerd waarvan het water gebruikt is voor het koken van de geitenkop! Jammie! Duur was het niet. Voor een halve geitenkop betaal je 100 Keniaanse Schilling= +- 1 euro
Omdat het in Afrika heel normaal is dat je dieren zelf dood maakt voor het avond eten, zei Jackson dat ik dat ook moest proberen voordat ik naar huis zou gaan. ‘This is a African style, you must try it!’. Daar moet ik nog een nachtje over slapen. Of 2…haha!

Dag 5: Vandaag zijn Jackson en ik naar een souvenirshop gegaan op de motor! Het was een hele mooie trip! Afrika heeft zo’n mooie natuur! I Likie ;p!
Bij de souvenirshop was ook de evenaar! Ze lieten je dan voor weinig geld een truc zien met water, waarbij het magnetisch veld anders was aan beide kanten v.d evenaar!

Dag 7: Eindelijk andere vrijwilligers! Vond ‘t namelijk niet prettig om alleen weg te gaan! Met z’n alle naar Nyeri Town in een ‘matatu’. In een supermarkt flink wat ingeslagen! En tjah, alle blanken met een volle mand! Het is ook zo’n vreemd gevoel om als blanke in zo’n stad te lopen. Niet uit te leggen! We lijken wel Aliens van Mars haha! Sommige willen je graag aanraken, want ze hebben nog nooit een blanke gezien! Of een huwelijksaanzoek, want ja..alle blanken hebben veel geld!
Een leuke uitspraak was: ‘You Spanish ‘mangzoengoe’, marry me!’. Spanish?? Hu…Haha!
Samen met de kinderen hun nieuwe Engelse leesboekjes gelezen, die ik in Nederland had gekocht! Ze vonden het erg leuk! Deze boekjes vullen mooi hun bibliotheek aan!
Daarna zijn we gaan oefenen met de Picto’s die ik gemaakt had in Nederland. Het waren picto’s van de dagen van de week en de maanden van het jaar.Deze hangen nu voor vast op in hun ‘bibliotheek’.

Dag 8: Samen met Jackson ‘om de tafel gezeten’, voor wat wij nog allemaal wilden en konden betekenen voor Upendo children’s Centre en andere projecten!
We zijn een bezoek gaan brengen aan het Kenwa project. Dit is een project voor vrouwen die besmet zijn met HIV! Als eerste kregen we uitleg wat zij allemaal precies deden. Daarna heb ik hen de doos condooms gegeven die de GGD van Maastricht geschonken heeft. En als laatste hebben we tassen van hen gekocht van ons sponsorgeld, waarvan een groot deel van het geld naar het Kenwa project gaat!
Daarna zijn we gaan kijken hoe het met de nieuwe tafel van Upendo verliep, want we moesten op verschillende plekken hiervoor zijn. Dit verliep natuurlijk niet zo als in Nederland. Lang verhaal kort: tafel klaar en naar Upendo Children Centre gebracht! Yeaay! De tafel is super mooi, dus een deel van mijn sponsorgeld goed besteed!






  • 27 November 2010 - 09:50

    Bart:

    Heejz,

    Wat goed wat je al allemaal al gedaan hebt daar! Hopelijk kan je nog veel kindertjes/mensen helpen en ist een beetje gezellig met die andere vrijwilligers.

    Je gaat toch trouwens niet echt zelf een dier doden wat je erna gaat opeten he? Heb je dat in je?

    Wanneer is je safari?

    Xx Bart

  • 27 November 2010 - 10:25

    Gaston:

    Hey cindy,

    Super dat het je zo goed bevalt daar en echt goed wat je allemaal voor de mensen doet.
    Ga zo door en maak er een leuke tijd van.

    Groeten xxx

  • 27 November 2010 - 11:25

    Lydia:

    Hai lieverd!!
    Wat goed dat je nu al zoveel hebt kunnen doen daar....bijv. die tafel en alle spelletjes en pennen en schriften dat je hebt meegenomen voor ze!

    Hoe lukt het acclimatiseren verder?? Is toch wel ff andere koek dan "ff op vakantie gaan"...ik vind het iig super dat je daar zit als enige mangzoengoe.. dat staren zal nog wel blijven de komende tijd...maar ach heb je iig met iedereen een aanknopingspunt voor een gesprekje he;)

    Nou geniet er nog van en ik wacht met spanning af op het volgend verhaal, hele dikke kusss

  • 27 November 2010 - 11:40

    Denise:

    Hey geitenkop.......;-)

    hahah wat een verhaal, toen ik las kon ik maar een woord uitbrengen ieuuuwww hahaah geweldig
    Wat goed dat je een tafel hebt gekocht voor de kids! wat een scheetjes op de foto!
    Veel plezier lekker wijf!! Ik verheug me al op de rest van je reisverslag!!
    xxx
    dikke knuffel


  • 27 November 2010 - 17:21

    Mandy:

    Heel leuk om je reisverslag te lezen. Mijn ma vroeg of er wat was, ik was zo stil :)

    X

  • 27 November 2010 - 21:14

    Manon:

    Hey Cindy,

    Lees net je eerste verslag. Wat een beleving. Ik begrijp dat je het niet prettig vindt om alleen op pad te gaan. Misschien gaat het makkelijker naarmate je langer daar bent.

    Heel veel succes!!!! Je hebt het in ieder geval al langer vol gehouden dan ik :)
    Kus Manon

  • 28 November 2010 - 09:00

    Dave:

    Goed Zo Cindy.....Ga zo door..
    Zoveel mogelijk condooms uitdelen...
    Kunnen ze zich niet voortplanten...hehehehhe

  • 28 November 2010 - 09:37

    Anita:

    Hoi Cin,

    eindelik get kin leeze vaan dich, iech vin t allemaol hiel sjiek wat ste dao deis, dink dat dat och d`n hiele leeve bei zal blieve!!

    xoxo

  • 29 November 2010 - 11:01

    Cindy :

    Heej lieve Mangzoengoe's!

    Het is ook allemaal wat hier! Respect voor het volk hier!
    Nee, ik ga indd geen beest doden, want dan denk ik dat ik in tranen uitbarst haha! Donderdag gaan we op Safari (Masai Mara)
    Het begint te wennen allemaal! De kinderen zijn super lief....Mary (13 jr) is gister weggelopen. Ik maak mij dan ook echt zorgen! Ik heb nog veel op de planning dat ik graag wil doen! Morgen kan ik weer wat verhalen erop zetten!

    Veel Liefs Cindy

  • 29 November 2010 - 12:43

    Henk Acampo:

    Ben jij het echt?
    Cindy Prop?

  • 29 November 2010 - 15:52

    Mam En Pap:

    Meid ;

    wat een ervaring ....en wat maak je allemaal mee.!!!
    SJIEK dat je een tafel gekocht hebt.
    Ga toch maar niet een beest doden he, om op te eten. En kijk maar niet teveel naar die Arabieren, want je weet niet wat eronder zit. Ha Ha..
    Dikke poenie van dien mam en pap.We missen je.

  • 29 November 2010 - 20:00

    Denise:

    Ha prom, salamu!

    Wat un sjoen kinnekes!
    Klinkt allemaal super! Wel erg primitief denk ik....... bah met die geitenkop. Dan nog lieve maden eten ofzo.
    Ik zag ook al dat Henk je een berichtje had gestuurd, JA JIJ BENT HET ECHT!!! HAHAHA
    Lieverd amuseer je en beestjes moet je aaien niet doodmaken, ieder zijn eigen ding.

    Dikke kus

  • 30 November 2010 - 08:52

    Wendy:

    Eeey Cindy... Wat een leuke verhaal.. geniet er maar van... en echt goed van je dat je daar vanalles doneert...daar zijn die mensen heel goed mee geholpen..super!! Kijk uit naar je volgende verhaal.. Xx Wendy

  • 30 November 2010 - 12:56

    Cindy :

    Jahhh Henk, It's me!!!!
    Nooit gedacht he! Maar zoals je nu al moet weten...Ik geef nooit op!

    Groetjes Cindy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cindy

Actief sinds 25 Sept. 2010
Verslag gelezen: 270
Totaal aantal bezoekers 25661

Voorgaande reizen:

18 November 2010 - 27 December 2010

This is it...!!!

Landen bezocht: